وبكيت ...!!!!
Posted In:
فى العمق
.
By إخوانى مخربش
الحكاية بتبدأ من زمان
من تلت اربع سنين
لما ايمن اخيرا ربنا كرمه وبدأ يلتزم
كنت فرحان اوى
رغم ان ايمن كان يشوف العمى ولا يشوفنيش
كنت دايما احاول انصحه بعدم التدخين بالصلاة وانه يبطل يتكلم فى السكاشن والمعيد بيشرح علشان اعرف اركز
ايمن كان شخص نقدر نقول بالبلدى كده عايش حياته
يجى الكلية علشان يقابل صحباته البنات ويخرج يروح سينما او يقعد على قهوة
وقبل الامتحانات يلم اوراق المادة ويبدء يذاكر علشان يجيب الجيد المتين
وفجأه ايمن بدء يصلى و اطلق لحيته مع انه كان لسه مابطلش سجاير
كان ده طبعا مسار استغراب من كل زميلنا
قربت اكتر من ايمن وبدأت اديله شرايط عمرو خالد عن الصحبة الصالحة علشان يتأثر ويبعد عن شلته اللى كانت مبوظاه
ايمن مكنش بيحب عمرو خالد قوى وكان له بعض التحفظات على كلامه
يقلى مثلا ازاى يقول ان ممكن مجموعة بنات يخرجوا يتمشوا مع بعض ؟؟
اديته شرائط الاستاذ وجدى غنيم الى عمى كان مسجله من المسجد مباشرة بدون الحجات اللى كانت بتتقطع فى الشرائط اللى بتنزل فى السوق
انبسط جدا وكان بيحب الشيخ وجدى جدا
وبعدين فى يوم لقيته بيطلب منى لو اعرف اغيرله اللوجو اللى حاطه على الموبايل بتاعه او اشيله
هو كان حاطط لوجو لأمينيم
emimnim
المغنى بتاع الراب الامريكى
ارسلتله لوجو جديد
القدس اسلامية
تانى يوم فى سكشن الميكرو لقيته جى فرحان اوى وبيشكرنى وبيقولى
جزاك الله خيرا على اللوجو
كنت سعيد جدا بايمن انه بيتحسن فى ايمانياته وان فطرته السليمة بتظهر وحده واحده
مع الوقت ونتيجة المعرفة المسبقة ايمن توطدت علاقته بالاخوة السلفين اللى معانا فى الدفعة
وبدأ باه فى المسار المعروف .. تعلم علم العقيدة .
بدأ ايمن يسمع شرائط العقيدة من الشيخ ابن عثيمين
وبعدين اخ سلفى _قوصى _ اداله شرائط اسامه القوصى فى العقيدة
وفى المسجد وانا بسأل ايمن ها بتسمع ايه دلوقتى ؟؟؟
اجابنى بسمع شرائط فى العقيدة للشيخ اسامة القوصى
قلتله كويس بس خلى بالك اسامه القوصى نازل شتيمه فى كل العلماء ومش عاجبه حد ودى مش اخلاق علماء
رد على وقالى انا بس هسمع شرائط العقيدة منه فقط ومش هسمع منه حاجه تانيه
تمر الساعات والايام والشهور
وايمن يصبح قوصى بامتياز
الاخوان فرقة ضالة مضلة
التبليغ دعاة على ابواب جهنم
القرضاوى كلب عاوى
عمرو خالد عميل امريكا وانجلترا النجيب
الصوفية اهل البدع والرزيلة خربوا عقيدة الامة
الجفرى على صوفى قبورى ورقاص(استنادا الى تصوير بالفديو للشيخ الحبيب الجفرى وهو يقف ويده لا تكاد تهتز ينسبونها اليه على انه كان يقرص فى احدى الحضرات او الموالد)
حسن البنا مفوض قبورى صوفى لولاه لما حاد الناس عن العقيدة الصحيحة السليمة
وفضل ايمن على هذه المعتقدات
زاده العلمى والمعرفى سب اصحاب الدعوات والذم فيهم
الى ان كان اخر لقاء وحديث معه فى احدى ايام الامتحانات الخاصة بنهاية العام الدراسى الخامس لنا _ رابعة كلية_
كانت مشكلة وثيقة الاسرى بين فتح وحماس على اشدها وفى نفس وقت قصف اسرائيل لغزة وقتلها عائلة غالية
تحدثت معه عن القضية وجدته يقول ياعم وانا مالى انا خلينى فى نفس
هممت ان اقول له لازم تعرف احوال المسلمين فهذا فرض فمن لم يهتم بامر المسلمين فليس منهم
عجلنى بالرد قبل ان اكمل وقال
لا مش لازم اعرف انا كده خلينى فى حالى احسن
كنت احب ايمن كثيرا ومازلت ولكن كان قلبى يعتصرنى ان تروج هذه الافكار فى عقله بإسم الدين
انهينا الامتحانات وظهرت النتيجة ونجحنا وعمل كلن منا فى صيدلية
هو فى صيدلية خالد عيد بعين شمس
وانا فى صيدلية .............. بالحدائق
اخبرنى اعز احبابى واصدقائى واخوانى ممن عمل فى صيدلية خالد عيد
ان جهاز الكمبيوتر ملئ بخطب اسامة القوصى وغيرهم
ضحكنا معا ودعوت الله ان يهديه الى الطريق القويم
اليوم وانا جالس فى الصيدلية لقيت ولد وبنت داخلين عليا
البنت اه عارفها دى مندوبة شركة نوفارتس
طيب الولد
النور كنت طافيه علشان اطرد الطير بره من الصيدلية
انتظرت لما قربت منه
ايه ده ايمن !!
ازيك وحشتنى عامل ايه ؟؟؟
فين لحيتك؟؟؟
المره اللى فاتت لما شفت ايمن كانت واحنا بنكشف فى الجيش
كان ايمن حالق لحيته طبعا بس لما رحت اشوفه واسلم عليه لقيته بيدارى وشه ومكسوف انه حلق لحيته
المرادى ايمن ماكسفش؟؟؟
استغربت جدا؟؟؟
ايمن اللى كان ليل نهار عمال يشتم فى عمرو خالد علشان حليق ويشتم فى الاخوان علشان بيحلقوا لحاهم حالق لحيته
زعلت جدا جدا جدا
اتكلمت معاه واتطمنت على احواله واحوال زمايلنا
اخبرنى ان فى اخين سلفيين قوصيين كمان _ كانوا اشد من ايمن فى موضوع الدعاية ضد الاخوان وعمرو خالد_ هما كمان فى نوفارتس
وطبعا حلقوا لحاهم
على العكس تمام مما قد يتصوره البعض انى فرحت
ان حالهم وصل كده ابدا والله لقد كنت اتعس انسان
و زعلت جدا جدا واعتصر الالم قلبى لما الا اليه حالهم
ساعتها تذكرت موقف حكاه الشيح محمد حسان اعتقد فى شريط الى غلاة التجريح عن شاب كان لايتورع فى سب العلماء
وجده الشيح بعد فترة يعمل فى احد المحال وقد حلق لحيته واطرب اذنيه بانغام الست ام كلثوم المنبعثه من المذياع
طبعا الشيح حسان ماسبهوش الا لما رجع الاخ الى الالتزام مره اخرى ولكن هذه المرة الالتزام الصحيح والطريق القويم
وعقب الشيخ على الحادثه وقال قول الحافظ ابن عساكر
" إن لحوم العلماء من الصحابة مسمومة، وعادة الله في هتك أستار منتقصيهم معلومة "
اذن المغرب ووجدتنى اقول لمن فى الصيدلية انا ذاهب للصلاة وقلت لايمن
الى تاتى للصلاة؟؟؟ فاطرق النظر الى ثم هز راسه
وقال سأتى
ذهبت الى صلاة المغرب وقد فجعت ان ايمن لن يصلى صلاة المغرب
وقفت فى الصف وبدء الامام فى القرأة ووجدتنى ابكى وابكى
ابكى على ايمن ورفاقه واحبابه واحبابى واصدقائى الذين هم خيرة شباب الامة وخيرة عقولها
هلا دخل ايمن فى الدين برفق!!!!
ليته لما يشادد الدين فاشده الدين
ليت ايمن لم يسب العلماء
ليت ايمن لم يحلق لحيته
او حتى حلق لحيته ولكنه لم يترك الصلاة ...
ياترى كم مرة تكررت هذه القصة؟؟؟
وكم مرة ستتكرر؟؟
ومن المستفيد من تكرارها؟؟؟
من المستفيد من نخريب عقول احبابى واخوانى بافكار شاذه وباسم خدمة الدين
لاجدنى فى اخر هذه التدوينه اقول الا
واسف جد على الاطالة
من تلت اربع سنين
لما ايمن اخيرا ربنا كرمه وبدأ يلتزم
كنت فرحان اوى
رغم ان ايمن كان يشوف العمى ولا يشوفنيش
كنت دايما احاول انصحه بعدم التدخين بالصلاة وانه يبطل يتكلم فى السكاشن والمعيد بيشرح علشان اعرف اركز
ايمن كان شخص نقدر نقول بالبلدى كده عايش حياته
يجى الكلية علشان يقابل صحباته البنات ويخرج يروح سينما او يقعد على قهوة
وقبل الامتحانات يلم اوراق المادة ويبدء يذاكر علشان يجيب الجيد المتين
وفجأه ايمن بدء يصلى و اطلق لحيته مع انه كان لسه مابطلش سجاير
كان ده طبعا مسار استغراب من كل زميلنا
قربت اكتر من ايمن وبدأت اديله شرايط عمرو خالد عن الصحبة الصالحة علشان يتأثر ويبعد عن شلته اللى كانت مبوظاه
ايمن مكنش بيحب عمرو خالد قوى وكان له بعض التحفظات على كلامه
يقلى مثلا ازاى يقول ان ممكن مجموعة بنات يخرجوا يتمشوا مع بعض ؟؟
اديته شرائط الاستاذ وجدى غنيم الى عمى كان مسجله من المسجد مباشرة بدون الحجات اللى كانت بتتقطع فى الشرائط اللى بتنزل فى السوق
انبسط جدا وكان بيحب الشيخ وجدى جدا
وبعدين فى يوم لقيته بيطلب منى لو اعرف اغيرله اللوجو اللى حاطه على الموبايل بتاعه او اشيله
هو كان حاطط لوجو لأمينيم
emimnim
المغنى بتاع الراب الامريكى
ارسلتله لوجو جديد
القدس اسلامية
تانى يوم فى سكشن الميكرو لقيته جى فرحان اوى وبيشكرنى وبيقولى
جزاك الله خيرا على اللوجو
كنت سعيد جدا بايمن انه بيتحسن فى ايمانياته وان فطرته السليمة بتظهر وحده واحده
مع الوقت ونتيجة المعرفة المسبقة ايمن توطدت علاقته بالاخوة السلفين اللى معانا فى الدفعة
وبدأ باه فى المسار المعروف .. تعلم علم العقيدة .
بدأ ايمن يسمع شرائط العقيدة من الشيخ ابن عثيمين
وبعدين اخ سلفى _قوصى _ اداله شرائط اسامه القوصى فى العقيدة
وفى المسجد وانا بسأل ايمن ها بتسمع ايه دلوقتى ؟؟؟
اجابنى بسمع شرائط فى العقيدة للشيخ اسامة القوصى
قلتله كويس بس خلى بالك اسامه القوصى نازل شتيمه فى كل العلماء ومش عاجبه حد ودى مش اخلاق علماء
رد على وقالى انا بس هسمع شرائط العقيدة منه فقط ومش هسمع منه حاجه تانيه
تمر الساعات والايام والشهور
وايمن يصبح قوصى بامتياز
الاخوان فرقة ضالة مضلة
التبليغ دعاة على ابواب جهنم
القرضاوى كلب عاوى
عمرو خالد عميل امريكا وانجلترا النجيب
الصوفية اهل البدع والرزيلة خربوا عقيدة الامة
الجفرى على صوفى قبورى ورقاص(استنادا الى تصوير بالفديو للشيخ الحبيب الجفرى وهو يقف ويده لا تكاد تهتز ينسبونها اليه على انه كان يقرص فى احدى الحضرات او الموالد)
حسن البنا مفوض قبورى صوفى لولاه لما حاد الناس عن العقيدة الصحيحة السليمة
وفضل ايمن على هذه المعتقدات
زاده العلمى والمعرفى سب اصحاب الدعوات والذم فيهم
الى ان كان اخر لقاء وحديث معه فى احدى ايام الامتحانات الخاصة بنهاية العام الدراسى الخامس لنا _ رابعة كلية_
كانت مشكلة وثيقة الاسرى بين فتح وحماس على اشدها وفى نفس وقت قصف اسرائيل لغزة وقتلها عائلة غالية
تحدثت معه عن القضية وجدته يقول ياعم وانا مالى انا خلينى فى نفس
هممت ان اقول له لازم تعرف احوال المسلمين فهذا فرض فمن لم يهتم بامر المسلمين فليس منهم
عجلنى بالرد قبل ان اكمل وقال
لا مش لازم اعرف انا كده خلينى فى حالى احسن
كنت احب ايمن كثيرا ومازلت ولكن كان قلبى يعتصرنى ان تروج هذه الافكار فى عقله بإسم الدين
انهينا الامتحانات وظهرت النتيجة ونجحنا وعمل كلن منا فى صيدلية
هو فى صيدلية خالد عيد بعين شمس
وانا فى صيدلية .............. بالحدائق
اخبرنى اعز احبابى واصدقائى واخوانى ممن عمل فى صيدلية خالد عيد
ان جهاز الكمبيوتر ملئ بخطب اسامة القوصى وغيرهم
ضحكنا معا ودعوت الله ان يهديه الى الطريق القويم
اليوم وانا جالس فى الصيدلية لقيت ولد وبنت داخلين عليا
البنت اه عارفها دى مندوبة شركة نوفارتس
طيب الولد
النور كنت طافيه علشان اطرد الطير بره من الصيدلية
انتظرت لما قربت منه
ايه ده ايمن !!
ازيك وحشتنى عامل ايه ؟؟؟
فين لحيتك؟؟؟
المره اللى فاتت لما شفت ايمن كانت واحنا بنكشف فى الجيش
كان ايمن حالق لحيته طبعا بس لما رحت اشوفه واسلم عليه لقيته بيدارى وشه ومكسوف انه حلق لحيته
المرادى ايمن ماكسفش؟؟؟
استغربت جدا؟؟؟
ايمن اللى كان ليل نهار عمال يشتم فى عمرو خالد علشان حليق ويشتم فى الاخوان علشان بيحلقوا لحاهم حالق لحيته
زعلت جدا جدا جدا
اتكلمت معاه واتطمنت على احواله واحوال زمايلنا
اخبرنى ان فى اخين سلفيين قوصيين كمان _ كانوا اشد من ايمن فى موضوع الدعاية ضد الاخوان وعمرو خالد_ هما كمان فى نوفارتس
وطبعا حلقوا لحاهم
على العكس تمام مما قد يتصوره البعض انى فرحت
ان حالهم وصل كده ابدا والله لقد كنت اتعس انسان
و زعلت جدا جدا واعتصر الالم قلبى لما الا اليه حالهم
ساعتها تذكرت موقف حكاه الشيح محمد حسان اعتقد فى شريط الى غلاة التجريح عن شاب كان لايتورع فى سب العلماء
وجده الشيح بعد فترة يعمل فى احد المحال وقد حلق لحيته واطرب اذنيه بانغام الست ام كلثوم المنبعثه من المذياع
طبعا الشيح حسان ماسبهوش الا لما رجع الاخ الى الالتزام مره اخرى ولكن هذه المرة الالتزام الصحيح والطريق القويم
وعقب الشيخ على الحادثه وقال قول الحافظ ابن عساكر
" إن لحوم العلماء من الصحابة مسمومة، وعادة الله في هتك أستار منتقصيهم معلومة "
اذن المغرب ووجدتنى اقول لمن فى الصيدلية انا ذاهب للصلاة وقلت لايمن
الى تاتى للصلاة؟؟؟ فاطرق النظر الى ثم هز راسه
وقال سأتى
ذهبت الى صلاة المغرب وقد فجعت ان ايمن لن يصلى صلاة المغرب
وقفت فى الصف وبدء الامام فى القرأة ووجدتنى ابكى وابكى
ابكى على ايمن ورفاقه واحبابه واحبابى واصدقائى الذين هم خيرة شباب الامة وخيرة عقولها
هلا دخل ايمن فى الدين برفق!!!!
ليته لما يشادد الدين فاشده الدين
ليت ايمن لم يسب العلماء
ليت ايمن لم يحلق لحيته
او حتى حلق لحيته ولكنه لم يترك الصلاة ...
ياترى كم مرة تكررت هذه القصة؟؟؟
وكم مرة ستتكرر؟؟
ومن المستفيد من تكرارها؟؟؟
من المستفيد من نخريب عقول احبابى واخوانى بافكار شاذه وباسم خدمة الدين
لاجدنى فى اخر هذه التدوينه اقول الا
اللهم يامقلب القلوب ثبت قلوبنا على دينك ...اللهم ارنا الحق حقنا وارزقنا اتباعه وارنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه
اللهم رد شباب المسلمين الى دينك ردا جميلا ..
اللهم رد شباب المسلمين الى دينك ردا جميلا ..
واسف جد على الاطالة
EmAmM1
15 Responses to وبكيت ...!!!!
بارك الله فيك أخي الحبيب
و لابد أن تعلم ما بني على غير الحق سيهدم و لو بعد حين
و حدث هذا مع ايمن لانه تربى على منهج ليس باقويم بل هو منهج اصحاب الفرقعة و سب العلماء بغاة الشهرة
ربنا يحفظنا
و يهدي شباب المسلمين
لي طلب عندك أخي الحبيب لو فيها رزالة
الصور بتاعة روابط المدونات دي أنا مش ناقلها من حد
يعني ماركتي المسجلة :)
ياريت حضرتك تشير لكده اذا امكن
عشان جالي واحد بيقول اني نقلتهم منك :)
جزاكم الله خيرا
و انا من الزوار الدائمين باذن الله
بارك الله فيك
جزاك الله خيرا على المرور
وجزاك الله خيرا مرة اخرى على الوعد بالمرور الدائم
انا ارسلت اليك ايميل اخى الكريم على الجى ميل اطلب منك السماح لى باستخدام صور المدونات
واعتذر ان كنت استخدمتها بدون انتظار التصريح منك
جزاك الله خيرا كثيرا يا أخي
..
وهدى الله صاحبك وأمثاله
وهدانا معهم لما يحب ويرضى
:)
أعتقد ان التحذير من أخطاء العلماء (و خاصة من مات منهم أو لم يستجب للنصح و تصحيح الأخطاء)واجب علينا العلم بيها . عشان نتدارك الوقوع فيما وقعوا فيه.
لكن الموضوع خد طريق عجيب . و صار البعض يتأستذ في نقد العلماء و تجريحهم و التعرض لهم و كأنه ملك عصره في الجرح و التعديل.
بصراحة سمعت مرة من الشيخ محمد عبد المقصودعن (القوصي) و ما كنتش أعرف عنه حاجه و لا دلوقتي حتى أعرفه ده كان مجرد تحذير من الشخص.
أسأل الله أن يهدينا إلى ما يحب و يرضى .. و أن يبعدنا عن مسلك هؤلاء.
جزاك الله خيرا اخى الاخوانى مع انى اختلف مع الاخوان فى بعض الامور ولكن هذا الموضوع الذى اثرته هام جدا فهذا الفكر خطير ومدمر ويجب التصدى له التصدى العلمى له حتى لا يفتن الشباب خاصة حديثىالالتزام بكلامهم العلمى فى الظاهر الخبيث فى الباطن فيجد الرد العلمى الموثق على هؤلاء وجزاك الله خيرا على تحركك هذا واسأل الله ان يبارك فيك وان ينفع بك وارجو دوام التواصل معك وسأهدى لك عنوان مدونة خاصة بى متخصصة فى الرد على هؤلاء وجزاك الله خير الجزاء
http://ibnhammam.maktoobblog.com
لا حول ولا قوة إلا بالله
هداه الله ورده إلى دينه ردا حنيفا
وجزاك الله خيرا
فعلا صدق حبيبي محمد صلي الله عليه و سلم
لم يشادد الدين احد الا غلبه
او كما قال صلي الله عليه و سلم
اللهم ارنا الحق حقا وارزقنا اتباعه و ارنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه
اخي الكريم جزاكم الله خيرا
و ثبتنا و اياكم
والله في زيه كتير
ربنا يهدينا حميعا ويوحد كلمتنا
اللهم اهدني الي ما اختلف في الناس من الحق انك تهدي من تشاء الي صراط مستقيم
السلام عليكم
كم هى مؤثرة هذه القصة ..
وكم هو رائع سردك للقصة ..
وقد تأثرت بها حقاً لأنى رأيت قصص مشابهة ..
جزاكم الله خيراً
وفقك الله
تحياتى
جزاك الله خيرا علي هذا الموضوع ولقد تأثرت به كثيرا وتذكرت قول الحبيب صلي الله عليه وسلم ان هذا الدين متين فتوغلوا فيه برفق واللهم رد أيمن الي دينك ردا جميلا واللهم يا مقلب القلوب والابصار ثبت قلوبنا علي دينك
أخي الكريم المخربش
بعد السلام والتحية
القضية في رايي
أن بعض الشباب عندما يلتزمون فأول مايجدونه - أو ما يصطدمون به - هو مظاهر الدين
من لحية وجلباب وسواك ...
- وكلها أمور من السنة -
فالبعض من هؤلاء الفضلاء يقف فهمه أو ادراكه - بمعنى أصح - لمعاني الدين عند هذه المظاهر
والبعض الاخر
يتعداها ويتجاوزها
إلى مانستطيع أن نقول الى عمق الدين ن
فليس الدين
هو دراسة العقيدة وفقط
بل الدين كل الدين هو العمل بهذه العقيدة والدفاع عنها
احد شيوخ الدعوة السلفية الافاضل (للاسف لا اذكر اسمه
بيحكى ان الشيخ اسامة القوصى ذهب لامريكا ؟؟؟؟؟
فجابولوه ناس فى محاضرة .
كلهم من السود الامريكين المسلمين حديثا .
الشيخ بيحكى ان قالهم (
واول حاجة هشرحهالكم علم الجرح والتعديل؟؟؟؟؟؟؟
طيب عايز انقل للشيخ بن جبرين حفظه الله رايه :
سؤال حول فريق المداخلة وجه لصاحب الفضيلة الإمام الفقيه
آخر مجتهدي هذا الزمان
الشيخ الدكتور
عبد الله بن عبد الرحمن آل جبرين
حفظه الله و متع به
س: ما كيفية التعامل مع شباب نهجوا منهج التشهير والطعن وإظهار السلبيات فقط لبعض الدعاة وطلبة العلم الذي زكوا من عدة مشايخ بحجة أنهم مبتدعه ولا نذكر حسناتهم بل نذكر سلبياتهم للتحذير منها ..
و الجواب
كما ذكرنا فيما سبق أن هؤلاء قد ضلوا سبيلا وقد أخطئوا في فعلهم هذا، حيث أنهم لا يذكرون الحسنات بل يقتصرون على السيئات، ثم إذا نظرنا في تلك السيئات لم نجدها سيئات كما يزعمون بل هي حسنات واضحة لا يمكن أن تكون سيئة واضحة فيها ضرر على مسلم ملتزم بالإسلام أبدا .
ولم نسمع في محاضرة أو في كتاب لهؤلاء الدعاة مقالة واضحة فيها ضرر على مسلم لا في عقيدته ولا في عمله ولكن هؤلاء الذين يزعمون أنهم يحذرون من الأخطاء أو من السيئات لا ندري كيف عثروا على تلك السيئات ! فهم بالحقيقة يحملون الكلام مالا يحتمله ويحملون الجملة على محمل بعيد جدا و يتكلفون في الطعن على تلك الجملة ولو كانت بعيدة عن ما يقصدونه، وقد ثبت عن بعض السلف أنه قال: لا تظن بكلمة خرجت من أخيك شرا وأنت تجد لها في الخير محملا، فإذا كانت تلك الجملة محتملة لعشر احتمالات منها احتمال حق والبقية احتمالات خاطئة حملناها على العاشر الذي هو احتمال حق وعملنا ذلك لإحساننا الظن بقائلها ولمعرفتنا بأنه لا يقصد إلا نصح الأمة ولا يقصد إلا التحذير من الأضرار التي تفتك بالأمة والتي إذا تمكن أهلكها أضروا بالعالم الإسلامي عامة وبهذه الدولة خاصة ولكنهم لا يفقهون ذلك .
و على كل حال نقول لهؤلاء هاتوا برهانكم إن كنتم صادقين، نحن معكم على أن تأتوا بالكتاب كله ونبين لكم خطأ ظنكم وبعد إدراككم، وكذلك هاتوا بالأشرطة كلها ونبين لكم أن في ما قبل هذا الكلام وما بعده ما يثبت أنكم فهمتم خطأ .
ثم أنتم تخطئون خطأ آخر وهو كونكم تكتمون الحق وتكتمون المحاسن وتكتمون الفضائل ولا تنشرون حسنة من الحسنات و تقتصرون على المساوئ التي تظنونها مساوئ وهي بعيدة عن ما ظننتم . و يجب على العاقل المنصف أن يذكر الحسن والسيئ و يذكر هذا إلى جانب هذا حتى لو قدر أن هذا سيئ وأنه - مثل ما يقول - ظن أو خطأ أو بعيد عن الصواب ذكر الأمرين جميعا، فقال هذه محاسنه وهذه مساوئه فيبينوا ماله وما عليه، وأهل الإنصاف وأهل السنة يذكرون مالهم وما عليهم، وأما أهل الضلال وأهل الباطل فإنهم يقتصرون على مالهم يذكرونه ويوضحونه ويبينونه ويشرحونه وأما الذي عليهم فإنه يكتمونه كمثل اليهود الذين عابهم الله بقوله {وتكتموا الحق وأنتم تعلمون }
ونعلم أيضا أن الإنسان ليس بمعصوم من الخطأ وأنه عرضة له ولكن يجب إذا لوحظ عليه خطأ أن يبحث معه ويقال أنك أخطأت في كذا وكذا فيبين له .
ونحن نعترف أن هؤلاء المشايخ والدعاة إذا أوقفوا على خطأ لابد أن يرجعوا إليه لأن هدفهم الحق وقصدهم الذي قصدوه مقصد صالح حسن إن شاء الله، ونعرف أيضا أنهم مجتهدون والمجتهد له أجر على اجتهاده وإذا قدر أن لهم خطأ فإنه مغفور لهم بجانب حسنتاهم التي اشتهرت والتي ظهرت للعالم عموما في أرجاء البلاد، فتغفر زلته بجانب تلك الحسنات فإن الحسنات يذهبن السيئات .
وثبت أنه صلى الله عليه وسلم قال: ( إذا اجتهد الحاكم فأخطأ فله أجر على اجتهاده ، وإذا اجتهد فأصاب له أجرين ).. فهم مجتهدون فإن أصابوا فأجر الإصابة وأجر الاجتهاد موفر لهم إن شاء الله، وإن أخطئوا فخطأ مغفور ولهم أجر على اجتهادهم ، ونعتقد أنهم إذا بين لهم أن هذا خطأ فلا بد أن يعودوا للحق .
فنقول متى وقفتم معهم على المجادلة وبينتم لهم أنتم أيها الذين تضللونهم وتطعنون فيهم ؟
هل اجتمعتم بهم في مجلس وناقشتموهم وقلتم هذا خطأ ؟
هل اجتمعتم أيضا بغيرهم ممن هو على نهجهم وناقشتموهم؟ أم أن مكانكم في مجالس العامة وتشهرون بأخطائهم وتحذرون منهم وتشهرون بأسمائهم وبأنهم ضلال وبأنهم وأنهم...! إنكم لن تصلوا إلى عشر من أعشار ما وصلوا إليه ولا حظ لكم في المنزلة التي أنزلهم الله إياها من المكانة في نفوس الناس، ولكن استروا أنفسكم كما يقول بعضهم:
ثكلتكم أيا أجهل الناس فاستروا ******* مخازيكم ولا تكشفوها فتشتهر
متى كنتمُ أهلاً لـكل فضيلةٍ ******* متى كنتم حربا لمن حاد أو كفر
متى جزتمُ رأس الـعدو بفيلقٍ ******* وقنبلةٍ أو مـدفع يـقطع الأثر
تعيبون أشياخاً كـراماً أعزة ******* جهابذة نور البصيرة والـبصر
فهم بركات للبلاد و أهلها ******************* بهم يدفع الله البلايا عن البشر
--------
سماحة الشيخ
عبدالله بن عبدالرحمن الجبرين
اخى الكريم خطرات الفكر
انا معك فيما تقول
ولكن من المتسبب فى زرع مثل هذه الافكار فى عقول هؤلاء الشباب؟؟؟؟
ومن المستفيد الفعلى من جراء ذلك؟؟
لي تعليق بسيط على هذه الأحداث وعن تجارب كثيرة مع اناس وافراد قريبين جدا مني
المشكلة هنا ان الناس ديه بتكون داخلة سخنة
يعني بتكون لسه راجعه من طريق المعصية ونفسها تدخل في قطار التائبين وتعمل كثيرا لتكفر عن الذنوب التي كانوا يفعلونها في جاهليتهم
ويعتقد ان المظهر يساعد على كل شيء من اسبال للثياب واطلاق للحى ومصاحبة للسواك ويبدأ في عدم الخروج من المسجد الا في الحالات الشديدة
هذا رأيه هو وفقط او وحده حتى الآن
وما إن يروه أصحابنا الا ويتسلموه ويبدأوا في حشو عقله بالعلم الشرعي بدون تتبع او تطبيق فيبدأ في التعلم والتعلم والتعلم بدون تطبيق
الى ان يحدث ما يحدث كالعاده
وهو ان تنحرف زاوية رؤيته نظرا لأن الحالة التي كان عليها وهي السخونة قد انتهت
وعاد كما كان
لانه لم يطبق ما تعلمه انما تعلم للتعلم فقط وليس للتطبيق وهذه هي المشكلة
بوركتم
والسلام مسك الختام
قائد
الله يكرمك
واضح انك فعلا محتك بالنوعية دى كتير
اوعى تكون قائد بتاع المنتدى الملتقى
Something to say?